torsdag 21 april 2011

dag 05 – en låt som påminner dig om någon, Dire Straits -Walk of life

Min store, käre far har inte så många intressen. Inte heller musik men i Fjäl fanns ett kasettband där med Dire Straits. Det brukade pappa lyssna på och "Walk of life" var skivans största hit och den enda låt jag kan komma ihåg idag. Jag tyckte den var fantastiskt svängig och kände mig alltid häftig när jag lyssnade på den.

Kan inte tro att Dire Straits haft en större hit även om man idag mycket oftare hör "Sultans of swing" när det ska spelas Straitan. För "Sultans of swing" var ju ett stående inslag på spellistan på Mark Twain (varför gick du i graven du, Östersunds roligaste uteställe?) medan "walk of life" kanske var för töntig till och med för Twain. Det sätter jag stort pris på för idag kan jag lyssna på den här underbara låten utan att känna mig det minsta less.

Det här med bristen på fars intressen kunde ibland provocera mig och en gång hetsade jag lite och frågade vad som gjorde pappa lycklig. Då svarade han "jo, du vet, det är när jag har harvat upp en åker och sen får gå in och krama om mamma". Jag satte tungan i vrångstrupen och har sedan den dagen vetat att pappa fattar vad det handlar om.

Här serverar pappa surströmming till spända veganer:



3 kommentarer:

  1. Är jag krass om jag då tolkar det som att livet handlar om arbete och liggning?

    SvaraRadera
  2. Inte alls! Men livet behöver väl igenklien inte handla om större saker än så?

    SvaraRadera
  3. Verkligen inte! Om man inte tror på någon högre makt så är det nog vad som gäller, faktiskt.

    SvaraRadera