måndag 19 september 2011

Det som inte lirar

Natten lider mot sitt slut och jag har gjort mitt bästa för att fördriva tiden. Så mycket jobbande har inte behövts direkt. Det här innebär att den tredje av mina fyra jobbhelger i september snart har avklarats och nu börjar jag bli heligt less på att vara livlös men ändå makalös. Nåväl, jag har spenderat natten med Idol och Schulman show. I Schulman show var Malou von Siwers gäst och panelmedlemmar är Hanna Widell och Markus Larsson. Det är ett lite märkligt upplägg det där med panelmedlemmarna för de bidrar inte så mycket och känns inte heller så sidekickiga utan mer som gäster som inte får någon plats. Jag förstår det inte riktigt men snart ska jag kolla på förra avsnittet och se om det bringar någon klarhet. Det som slår mig när jag ser på programmet är hur mycket mer sympatisk Malou von Siwers framstår när hon själv intervjuas än när hon intervjuar andra. Alla hackar ju på "Efter tio" och jag är inte sämre för jag tycker sällan att hon gör några bra intervjuer. Det ska vara så himla mysigt men problemet är ju att det aldrig blir det när gästerna ständigt avbryts och det känns som att Malou alltid har en granskaragenda. Så himla långt ifrån Oprah. Malou framstår ju också ganska ofta som totalt ointresserad av sina gäster. När hon själv blir intervjuad kan hon dock bjuda på sig själv och bidrar till den där mys-tv:n, till och med lite humor.

Något annat jag har roat mig under natten är Lix-räkning. Jag vet egentligen inte vad det innebär men det är ett index för läsbarhet och jag går ju all in på allt som kan översättas till siffror. Mina bloggtexter har klassificerats som lättlästa men inte på barnboksnivå(!) och jag inser förstås att det beror på mina felaktiga och frekventa kommateringar. Här kan man testa.

Annars har det varit en tråkig dag. Tråkig för att den inleddes med nyheten om mormors bortgång. Tänker jag på min egen död avfärdar jag ett liv efter detta ögonblickligen men nu när jag tänker på momma så finns det inget annat än att hon faktiskt förenats med morfar. Det går ju inte att ta in att hon faktiskt skulle vara borta, helt. Så mormor, jag hoppas att du har det bra nu, vart du än är.

1 kommentar: